دور دور بالگردها (هلیکوپتر) و شنیدن صدای وزوز آنها در آسمان لسآنجلس آمریکا یک امر عادی است.
پلیس، آتشنشانی، برخی از کانالهای خبری و برخی از توریستها از جمله کسانی هستند که معمولا از این وسایل استفاده میکنند. با این وجود برخی از ثروتمندان آمریکا قادر به استفاده روزانه از بالگردهای اجارهای و شخصی خود هستند. "کوبی برایانت" ستاره سابق تیم "لسآنجلس لیکرز" نیز یکی از این افراد بود.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، (بالگرد) این گزینه سریع و گران به تعداد انگشتشماری از ثروتمندان و سلبریتیها اجازه میدهد تا ترافیک سنگین کالیفرنیا آمریکا را دور بزنند.
"فیلیپ لسورد" مربی و خلبان بالگرد که در 29 سال گذشته در ایالت کالیفرنیا پرواز کرده در این باره میگوید: معمولا کرایه یک بالگرد شبیه مدل "سیکورسکی S-76" کوبی برایانت، حدود 4 هزار دلار در ساعت است و دستمزد خلبان آن به 100 هزار دلار در سال میرسد.
وی افزود: بنابراین طبیعی است که این امکان در دسترس تعداد زیادی از مردم قرار ندارد.
پرواز بالگردها بر فراز لس آنجلس- این تصویر به وفور در این شهر دیده میشود/ عکس: خبرگزاری فرانسه
لسورد در ادامه گفت: به جز برایانت، افراد مشهور دیگری مانند خانواده "کارداشیان" و بسیاری از تجار بزرگ استفاده از هلیکوپتر را به دلیل سرعت 5 تا 6 برابری نسبت به جاده و دور زدن ترافیک خیابانی ترجیح میدهند.
برایانت در سال 2006 استفاده از هلیکوپتر شخصی را شروع کرد.
او در روز حادثه و پس از برداشتن دخترش با خودرو ، به سمت استادیوم "لیکرزها" در مرکز شهر لسآنجلس پرواز و دقایقی بعد سقوط کرد.
این سفر با خودرو و در ساعت اوج ترافیک حدود 2 ساعت و با بالگردحدود 15 دقیقه طول میکشید.
علت سقوط بالگرد "کوبی برایانت" هنوز مشخص نیست اما در آن روز مه غلیظ لس آنجلس را فرا گرفته بود/ عکس: خبرگزاری فرانسه
برایانت پس از بازنشستگی در سال 2016، مبلغی حدود 600 میلیون دلار را به اجاره بالگرد و دستمزد خلبان خود اختصاص داد.
او در صبح روز یکشنبه با همان بالگرد سقوط کرد. در این سانحه هوایی او، دختر 13 ساله و 7 همراه دیگرش کشته شدند.
علت این حادثه هنوز مشخص نیست، اما شهر محل سکونت برایانت در آن زمان مه آلود بود.
"لسورد" مربی و خلبان بالگرد در این باره گفت: برایانت باید چند ساعت توقف میکرد یا سوار بر خودروی شخصیاش به سمت مقصد میراند.
به گفته لسورد، احتمالا خلبانِ برایانت پس از پرواز و پس از گذر از ارتفاع ابرها، دید خود را از دست داده و دچار "اختلال جهتیابی در هوا" شده است.
این خلبان با سابقه در این باره گفت: بالگرد ناپایدار است و مانند خودرو یا هواپیما نیست و خلبان باید مرتبا ارتفاع آن را کنترل کند.
وی افزود: خلبانِ برایانت بسیار باتجربه و ماهر بوده است. زیرا خلبانانی که مسافران منحصر به فرد را با "تقاضای ویژه" حمل میکنند، زبده، کاربلد و ماهر هستند و گواهینامههای سطح بالایی دارند.
لسورد گفت: خلبانانِ چنین "تاکسیهای هوایی" مرتب تحت آزمایشهای تخصصی و فنی گوناگون قرار میگیرند و نتیجه اعتیاد آنها به مواد مخدر به شکلی منظم چک میشود.
سوگواری هواداران برای مرگ "کوبی برایانت" که در سقوط بالگرد در نزدیکی لسآنجلس کشته شد/ عکس: خبرگزاری فرانسه
براساس آمارهای رسمی، کالیفرنیا بیش از هر ایالت دیگری در آمریکا شاهد تصادف بالگردها است. بین سالهای 2007 تا 2016 حدود 177 بالگرد در این ایالت سقوط کردند.
در آمریکا بالگردها به صورت متوسط ایمنتر از هواپیماها هستند. نرخ مرگ و میر این وسایل نقلیه در آمریکا 0.82 در هر 100 هزار ساعت پرواز است. در 24 سانحه هوایی بالگردها در سال گذشته حدود 55 نفر کشته شدهاند.
براساس آمار گروه "ایمنی بالگردها" در آمریکا، پروازهای خصوصی بدترین عملکرد را در این بخش داشتهاند.
در طول 3 دهه گذشته، بالگردهای بخش خصوصی با 3 درصد از ساعات پروازی هلیکوپترها، 26 درصد از مرگومیر تصادفات این بخش را به خود اختصاص دادهاند.
نظر شما